a

اینستاگرام

واتس اپ

8:00 - 20:00

ساعات کار ما شنبه - چهارشنبه

975.789.098

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

واتس اپ

جستجو
منو
 

ارثیه زن بین چه کسانی تقسیم می شود؟

وکالت نیوز > آموزش  > ارثیه زن بین چه کسانی تقسیم می شود؟

— ارثیه زن بین چه کسانی تقسیم می شود؟

ارثیه زن بین چه کسانی تقسیم می شود؟

تقسیم ارثیه زن تفاوتی با سایر متوفیان ندارد

تقسیم ارثیه زن تفاوتی با سایر متوفیان ندارد

 

تقسیم ارثیه زن تفاوتی با سایر متوفیان ندارد و در قانون شرایط خاصی برای تقسیم اموال به جا مانده از زن لحاظ نشده است. در مورد زنان نیز اموال باقی مانده از ایشان مطابق با روابط خویشاوندی تقسیم شده و همسر متوفی نیز جزء وراث محسوب می­گردد.

 

نحوه تقسیم ارثیه زن

برای تقسیم اموال به جامانده از یک زن، چنانچه فرد متوفی متاهل بوده و فرزندی نداشته باشد، نیمی از اموال به شوهر وی تعلق خواهد گرفت. الباقی اموال در صورتی که پدر و مادر فرد متوفی در طبقه اول باشند، دو سوم متعلق به پدر و یک سوم سهم مادر خواهد بود.

چنانچه فرد متوفی فرزند داشته باشد، قدرالسهم شوهر یک چهارم اموال به جامانده از وی خواهد بود و الباقی اموال بین سایر وراث به نسبت زنان نصف مردان تقسیم خواهد شد.

چنانچه زن متوفی تنها یک وارث داشته باشد، به عنوان مثال تنها وارث فردی شوهر یا پدر یا مادر و یا یکی از فرزندان وی باشد، تمام اموال به آن فرد تعلق خواهد یافت.

تصور عرف جامعه  در رابطه با تقسیم ارث زن این است که تمامی وراث به نسبت مساوی از اموال متوفی سهم خواهند داشت که این طرز تلقی غلط بوده و قوانین این امر را تائید نمی­کنند.

تقسیم بندی طبقات سه گانه وراث در مورد زنان نیز مانند سایر متوفیان بوده و برای تعیین میزان سهم هر کدام از وارث باید به نسبت وی با فرد متوفی و جدول تقسیم اموال به جامانده توجه شود. همسر متوفی در کنار طبقات سه گانه از ارث بهره­مند خواهد شد و چنانچه در هر طبقه فردی برای دریافت سهم الارث وجود نداشته باشد، ارثیه به طبقه بعدی انتقال خواهد یافت.

چنانچه طلا و لوازم زینتی زن جزئی از دارایی وی محسوب شود، مانند سایر اموال با آنها برخورد شده و بین وراث تقسیم خواهد شد. اما اگر زیورآلات به عنوان امانت از جانب شوهر به زن سپرده شده باشد، در این صورت طلاها و سایر زیورآلات به همسر فرد متوفی تعلق داشته و بین وراث تقسیم نخواهد شد.

همانطور که کسب و کار مشتریان ما بیشتر و پیچیده تر می شود، این نیاز به درک مفیدی از محیط کسب و کار جهانی دارد.

میزان سهم الارث وارثان زن

افراد اجازه تنظیم وصیت نامه در مورد یک سوم اموال خود را دارند

افراد اجازه تنظیم وصیت نامه در مورد یک سوم اموال خود را دارند

چنانچه بین همسران عقد موقت جاری شده باشد، در صورت فوت هر یک از دو طرف، همسر وی سهمی از ارثیه متوفی نخواهد برد. همچنین در صورت وقوع طلاق بین آنها، تنها تا زمان به سر رسیدن عده، ارث به همسر تعلق خواهد گرفت و در صورتی که عده به پایان رسیده باشد، مشمول دریافت سهم الارث نخواهند شد.

مطابق قانون هر فرد اجازه تنظیم وصیت نامه در مورد یک سوم اموال خود را دارد. همچنین چنانچه فردی پیش از فوت خود یکی از وراث قانونی خویش را از ارث محروم نماید، وصیت وی لازم الاجرا نخواهد بود.

تمامی افراد از نظر قانونی در زمان حیات خود اختیار تام در مورد اموال خود دارند و مجاز هستند که با طی نمودن مراحل قانونی، اموال خود را به هر فرد دیگری منتقل کنند. اما انتقال اموال فرد متوفی تا زمان تکمیل مراحل انحصار وراثت بر عهده قانون است و لازم است تقسیم اموال عادلانه و مطابق قوانین کشور صورت گیرد. چنانچه در زمان تقسیم اموال حق هر کدام از وراث نادیده انگاشته شود، قانون برای وی حق ابطال لحاظ نموده است.

دیگر مقالات:

آشنایی با موارد حقوقی تقسیم ارث

بررسی شرایط وصی

بدون ديگاه

ارسال نظر