a

اینستاگرام

واتس اپ

8:00 - 20:00

ساعات کار ما شنبه - چهارشنبه

975.789.098

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

واتس اپ

جستجو
منو
 

آشنایی با موارد حقوقی تقسیم ارث

وکالت نیوز > آموزش  > آشنایی با موارد حقوقی تقسیم ارث

— آشنایی با موارد حقوقی تقسیم ارث

آشنایی با موارد حقوقی تقسیم ارث

تقسیم ارث از مهم ترین موارد حقوقی می باشد که آشنایی با آن ها مانع بسیاری از دعاوی می باشد.

تقسیم ارث از مهم ترین موارد حقوقی می باشد که آشنایی با آن ها مانع بسیاری از دعاوی می باشد.

یکی‌ از مهم ترین مباحث حقوقی‌ تقسیم ارث می باشد که بعضا زمینه برخی اختلافات و دعاوی را هم در دادگاه ها فراهم می کند. به طور کلی مطابق با قوانین موجود در کشور فرزند پسر دو برابر فرزند دختر اموال به ارث می برد. البته این همه ماجرا نیست و تقسیم اموال شرایط بسیار متفاوتی را دارد که در ادامه مقاله به آن می پردازیم.

مطابق با قانون موجود در کشور فرزند در طبقه اول وراث فرد متوفی قرار می گیرد. منظور از فرزند در قانون فردی است که به صورت مشروع و با ازدواج دائم و یا موقت میان زن و مرد متولد شده باشد و فرزندان حاصل از روابط نا مشروع و یا فرزند خوانده بر طبق این قانون جزو وراث به حساب نمی آیند.

طبقه اول وراث شامل پدر، مادر و فرزندان می باشند که تا زمانی که هر یک از آن ها در قد حیات باشند سایر اقوام و خویشاوندان مانند خواهر و برادر مشمول ارث نمی شوند.

شرایط تقسیم اموال فرد متوفی

تقسیم ارث در داخل کشور بر اساس قوانین صورت می گیرد که مفاد بسیار متفاوتی بسته به شرایط مختلف در آن دیده می شود.

تقسیم ارث در داخل کشور بر اساس قوانین صورت می گیرد که مفاد بسیار متفاوتی بسته به شرایط مختلف در آن دیده می شود.

قسمت اول) مطابق با ماده ی ۹۰۷ قانون مدنی چنان چه پدر و مادر فرد متوفی در قید حیات نباشند تمام اموال و دارایی های وی به فرزندانش ارث می‌رسد. البته در صورتی که متوفی همسری در قید حیات داشته باشد یک هشتم اموال وی به عنوان ارث به همسر می‌رسد و مابقی بین فرزندان مطابق قانون و به صورتی که در ادامه گفته می شود به ارث می رسد. اگر فرد متوفی تنها یک فرزند داشته باشد تمام اموال به وی بدون در نظر گرفتن جنسیت به ارث می رسد. اما در صورت داشتن بیش از یک فرزند، به فرزند پسر دو سهم و به فرزند دختر یک سهم ارث می رسد. اگر تعداد فرزندان بیش از یک عدد و همه آن ها دختر و یا پسر باشند هم تقسیم ارث به صورت مساوی بین آن ها انجام می شود.

قسمت دوم) در صورتی که پدر و مادر فرد متوفی در قید حیات باشند در کنار فرزندان هر کدام یک ششم اموال متوفی را به ارث می برند. مطابق با قانون ۹۰۸ قانون مدنی در صورتی که پدر و مادر فرد متوفی در قید حیات باشند و وی یک فرزند دختر داشته باشد، آن فرزند نصف اموال و پدر و مادر وی هر کدام یک ششم اموال را به ارث می برند و مابقی اموال نسبت به سهم وارثان بین آن ها تقسیم می گردد.

همچنین مطابق با قانون ۹۰۹ مدنی در صورتی که پدر و مادر فرد فوت شده زنده باشند و وی چند فرزند دختر داشته باشد، به مانند قبل در حقوق تقسیم ارث سهم پدر و مادر از اموال وی هر کدام یک ششم اما سهم فرزندان دختر به دو سوم اموال می رسد که این میزان به طور مساوی بین آن ها تقسیم می گردد.

قسمت سوم) همان طور که اشاره شد فرزندان در طبقه اول وراث قرار می گیرند و تا زمانی که آن ها در حیات باشند، نوه های متوفی از اموال وی ارث نمی برند. اما مطابق با ماده ۹۱۱ قانون مدنی در صورت در قید حیات نبودن فرزندان، نوه ها جایگزین آن ها برای دریافت ارث می گردند.

قسمت چهارم) بر اساس ماده‌ی ۹۱۱ قانون مدنی حقوق تقسیم ارث میان نوادگان بر اساس نسل آن ها انجام می‌شود. بدین صورت که نوه فرزند پسر بدون در نظر گرفتن جنسیت سهم پسر را به ارث می برد و نوه فرزند دختر هم بدون در نظر گرفتن جنسیت سهم دختر را به ارث می برد. به طور مثال فرد فوت شده دارای یک نوه به نام امیر از فرزند دختر و همچنین یک نوه به نام سیمین از فرزند پسر می باشد. مطابق با این قانون سیمین دو برابر امیر اموال به ارث می برد.

قسمت پنجم) طبق ماده ۹۱۴ قانون مدنی در مواردی که مجموع سهم وراث از مقدار اموالی که فرد متوفی به جا گذاشته، بیشتر می‌شود برای جبران این نقص در شرایطی که فرزندان وی در قید حیات باشند و تقسیم ارث میان وارثان طبقه‌ی اول صورت بگیرد، از میزان سهم فرزند دختر کاسته می‌شود و پس از تقسیم اموال، هر مقدار که اضافه مانده باشد، میان وراث به نسبت سهم آنان تقسیم می‌گردد. البته همسر شامل این ماده نمی شود و اموال اضافه شامل حال وی نمی شود.

 

همانطور که کسب و کار مشتریان ما بیشتر و پیچیده تر می شود، این نیاز به درک مفیدی از محیط کسب و کار جهانی دارد.

 

 

براساس قوانین موجود در کشور اموال فرد متوفی بر اساس نسبت فامیلی آن ها و طبق مواردی حقوقی تقسیم می گردد.

براساس قوانین موجود در کشور اموال فرد متوفی بر اساس نسبت فامیلی آن ها و طبق مواردی حقوقی تقسیم می گردد.

در کنار موارد حقوق تقسیم ارث باید به این نکته هم اشاره کرد که به پسر بزرگتر علاوه بر ارث هدیه ای هم داده می شود که البته جزو ارث به حساب نمی آید. از میان اموال پدر مواردی که در فقه به عنوان حبوه از آن یاد می شود مانند شمشیر، قرآن و لباس پدر به پسر بزرگتر داده می شود البته در صورتی که تمام اموال فرو متوفی به موارد گفته شده ختم نشود.

 

 

 

 

 

دیگر مقالات:

از قوانین تقسیم ارث چه می‌دانید؟

تقسیم ترکه و مطالبه سهم الارث

بدون ديگاه

ارسال نظر