a

اینستاگرام

واتس اپ

8:00 - 20:00

ساعات کار ما شنبه - چهارشنبه

975.789.098

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

واتس اپ

جستجو
منو
 

آنچه باید درمورد حق سرقفلی بدانید

وکالت نیوز > آموزش  > آنچه باید درمورد حق سرقفلی بدانید

— آنچه باید درمورد حق سرقفلی بدانید

آنچه باید درمورد حق سرقفلی بدانید

 

 

قانونگذار برای حمایت از حقوق مستاجران در اماکن تجاری حق سرقفلی را درنظر گرفته است.

قانونگذار برای حمایت از حقوق مستاجران در اماکن تجاری حق سرقفلی را درنظر گرفته است.

 

 

به احتمال فراوان عنوان سرقفلی را در اغلب مغازه ها و مراکز تجاری دیده اید و ممکن است با این سوال مواجه شوید که سرقفلی چیست و آیا سرقفلی بخشی از مالکیت ملک است یا خیر؟ قوانین مربوط به سرقفلی طی چند سال اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده است و مقررات مربوط به آن چندین دفعه عوض شده است. حق سرقفلی که قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۳۹ از آن به حق کسب و پیشه یا تجارت تعبیر کرده و در قانون ۱۳۵۶ با اندک تغییر آمده است، حقی که به موجب آن مستاجر متصرف در اجاره کردن محل کسب خود بر دیگران مقدم شناخته می­شود. همچنین در عرف بازار نیز وقتی می­گویند تاجر سرقفلی مغازه اش را فروخت یعنی آن را تخلیه کرد و به دیگری واگذار کرد و این مفهوم هیچ­گاه شامل انتقال سرمایه تاجر و نام تجاری او نمی­شود. در قوانین سابق سرقفلی با عنوان حق کسب و پیشه شناخته می­شود و قانونگذار برای حمایت از مستاجران اماکن تجاری این حق را برای آنان درنظر گرفته است. لازم به ذکر است که سرقفلی تنها به اماکن تجاری مربوط می­شود و اماکن مسکونی از این حق مستثنا هستند. در ادامه مطالب توضیحات بیشتری درمورد سرقفلی و مقررات مربوط به آن خواهیم داد.

 

 

همانطور که کسب و کار مشتریان ما بیشتر و پیچیده تر می شود، این نیاز به درک مفیدی از محیط کسب و کار جهانی دارد.

 

 

تفاوت سرقفلی با حق کسب و پیشه

 

 

مفهوم حق سرقفلی با حق کسب و پیشه تفاوتی ندارد اما مقررات مربوط به آن¬ها باهم تفاوت چشمگیری دارد.

مفهوم حق سرقفلی با حق کسب و پیشه تفاوتی ندارد اما مقررات مربوط به آن¬ها باهم تفاوت چشمگیری دارد.

 

 

 

فرض کنید شما ملک تجاری را از مالک اجاره کرده اید و شروع به راه اندازی کسب و کار خود می­کنید. بعد از گذشت مدت زمان مشخصی شهرت و آوازه ملک را افزایش می­دهید و به کسب و کار خود نیز رونق می­دهید. بعد از آن مدت زمان پایان قرارداد اجاره فرا می­رسد و مالک هم تقاضای شما را برای تمدید قرارداد رد می­کند و شما مجبور به تخلیه ملک می­شوید. درواقع شما باعث رونق گرفتن کسب و کار شده اید و مالک به صورت رایگان از این شرایط استفاده می­کند. قانونگذار برای حمایت از مستاجران در برابر مالکان چنین حقی را درنظر گرفته است که در قانون سابق به آن حق کسب و پیشه گفته می­شد و در قانون جدید موجر و مستاجر این حق با اعمال تغییراتی، حق سرقفلی نامیده می­شود. چنانچه قرارداد اجاره قبل از سال ۷۶ منعقد شده باشد، قوانین موجر و مستاجر سال ۵۶ اعمال می­شود.

در قوانین مربوط به حق کسب و پیشه( ۱۳۵۶)، قرارداد اجاره به صورت خودکار تمدید می­شود و هیچ اجباری مبنی بر تخلیه ملک از سوی مستاجر بعد از پایان یافتن قرارداد وجود ندارد. درواقع ملک تجاری تا هر زمان که مستاجر بخواهد، دراختیار وی است و مالک نمی­تواند مستاجر را از ملک خود بیرون کند. مالک تنها به سه دلیل می­تواند قرارداد اجاره را پایان دهد که عبارتند از: ۱) مالک قصد تخریب و بازسازی ملک را داشته باشد.

۲) مالک برای سکونت خود و خویشاوندانش بخواهد از ملک استفاده کند.

۳) مالک قصد راه اندازی کسب و کار جدید در ملک تجاری را داشته باشد.

اگر مالک قصد اتمام قرارداد اجاره را داشته باشد، باید حق کسب و پیشه مستاجر را پرداخت کند. زمانی که قرارداد اجاره منعقد شد، حق کسب و پیشه به صورت خودکار برای مستاجر بوجود می آید و نیازی به درج آن در اجاره نامه نیست.

مفهوم سرقفلی همان حق کسب و پیشه است که در قانون سال ۱۳۷۶ تغییرات فراوانی داشته است. طبق قانون جدید موجر و مستاجر، بعد از پایان یافتن قرارداد چنانچه مستاجر با مالک در خصوص تمدید قرارداد اجاره به توافق نرسد، باید اقدام به تخلیه ملک کند.  حق سرقفلی برخلاف حق کسب و پیشه، به صورت خودکار برای مستاجر بوجود نمی آید و برای اینکه مستاجر از چنین حقی بهره مند شود، باید در ضمن عقد اجاره حق مربوط به سرقفلی لحاظ شود. اگر در زمان انعقاد قرارداد اجاره، حق مربوط به سرقفلی لحاظ نشود، مستاجر در زمان تخلیه ملک نمی­تواند چنین حقی را از مالک درخواست کند.

 

 

 

 

 

دیگر مقالات:

دعاوی ملکی و پرونده‌های مرتبط

سرقفلی حق کسب و پیشه و تجارت چیست؟

بدون ديگاه

ارسال نظر