a

اینستاگرام

واتس اپ

8:00 - 20:00

ساعات کار ما شنبه - چهارشنبه

975.789.098

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

واتس اپ

جستجو
منو
 

سرقفلی حق کسب و پیشه و تجارت چیست؟

وکالت نیوز > مقالات حقوقی  > ملکی  > سر قفلی  > سرقفلی حق کسب و پیشه و تجارت چیست؟

سرقفلی حق کسب و پیشه و تجارت چیست؟

توجه به حق کسب و پیشه و تجارت

سرقفلی حق کسب و پیشه و تجارت چیست؟ این پرسش شاید برای بسیاری از دکان داران پیش بیاید. محور توضیحات این مقاله به این پرسش پاسخ داده و شما می‌توانید تمام قانون‌های مربوط به این موضوع را در این مطلب جستجو کنید.

 

حق کسب و پیشه و تجارت چیست

بدون شک شما نام سرقفلی را زیاد شنیده‌اید؛ چرا که این نام پرکاربرد به عنوان یک امتیاز می‌تواند شرایط کار و درآمد افراد را به راحتی تغییر دهد. اما بهتر است بدانید که اصولا افرادی که در یک فروشگاه و مغازه مشغول کار هستند به عنوان مستأجر صددرصد به واسطه کیفیت کار، استاندارد کار و خدماتی که ارائه می‌دهند و بسیاری از مسائل دیگر نام و آوازه‌ای را در بین مردم برای خود به وجود می‌آورند.

سرقفلی و حق کسب و کار:

به همین دلیل یک حق کسب و پیشه و تجارت به این افراد داده می‌شود و به نوعی این حق عمدتا افراد به واسطه اشتغال خود در مدت زمان طولانی به دست می‌آورند. اما بعد از زمانی ممکن است مالک مغازه قصد داشته باشد تا مستاجر، مغازه را تخلیه کند و در این شرایط، به واسطه اعتباری که مستاجر به واسطه شغل و فعالیت خود به دست آورده است، می‌تواند از مالک مبلغی را دریافت کند. که این مبلغ به واسطه شهرت، اعتبار و امتیازی است که برای مغازه به دست آورده است.

که در اینجا این مبلغ به عنوان حق کسب و پیشه و تجارت عنوان می‌شود؛ چرا که فرد مستاجر با تخلیه کردن مغازه دوبار باید  به فکر شهرت و اعتبار برای کسب و کار خود در محلی دیگر باشد.

اهمیت سرقفلی در قانون

توجه به حق کسب و پیشه و تجارت

سرقفلی:پرداخت حق کسب و پیشه و تجارت

  • توجه داشته باشید که چنانچه مالک مغازه قصد داشته باشد که مغازه خود را به فروشگاه و ساختمان دیگری تبدیل کند، مالک می‌تواند با دادن حق کسب و پیشه و تجارت مکان را از مستأجر پس بگیرد.
  • اما اگر مالک قصد داشته باشد که خود در این مغازه شروع به کسب و کار نماید، مستاجر را می‌تواند با پرداخت حق کسب و پیشه و تجارت به تخلیه مغازه ترغیب کند.
  • اما در شرایطی که مستاجر قصد داشته باشد در مکان مورد نظر سکونت داشته باشد، باید با پرداخت حق کسب و پیشه و تجارت دوباره ملک خود را به دست آورد.

که تمام این موارد از جمله مواردی هستند که مالک به راحتی این اختیار را دارد، که با پرداخت حق کسب و پیشه و تجارت ملک خود را پس بگیرد و سرقفلی را برای خود بدست آورد.

نکته: اما همیشه شرایط به این منوال نیست؛ چرا که در یک شرایط خاص مالک می‌تواند تنها نصف مبلغ حق کسب و پیشه و تجارت را به مالک بدهد و آن شرایط به اینگونه است، که مستاجر بدون اجازه مالک اصلی مغازه را به فرد دیگری واگذار کرده باشد.

بدون پرداخت حق کسب و پیشه و تجارت ملک تخلیه می‌شود

به این نکات توجه داشته باشید که شرایطی نیز وجود دارد که مالک بدون پرداخت حق کسب و پیشه و تجارت و در نظر نگرفتن سرقفلی بتواند به راحتی ملک خود را تخلیه و از مستاجر پس بگیرد و این شرایط به اینگونه است:

  • مالک تنها ملک خود را برای یک کار به خصوص به مستاجر اجاره داده باشد، اما مستاجر خلف وعده کرده باشد و پیشه دیگری را در پیش گرفته باشد.
  • مستاجر در ملک اجاره‌ای خود فعالیت‌هایی را انجام دهد که به هر دلیلی به ملک آسیبی برسد و این چنین خسارت‌های خاصی را به مالک وارد آورد.
  • مستاجر مبلغ اجاره خود را به هر مقداری به مالک پرداخت نکند.

اهمیت سرقفلی در قانون

سخن پایانی

حق سرقفلی مبلغ بسیار بالایی است به گونه‌ای که شما در قرارداد اجاره باید به این مبلغ توجه داشته باشید. حق کسب و پیشه و تجارت از جمله حق‌ هایی است که به راحتی به ارث می‌رسد و این نکته را نیز نباید از یاد ببرید. عمدتا امروزه با توجه به قانون افراد باید برای حق کسب و پیشه و تجارت تنها مکان‌های تجاری را برای کار خود انتخاب کنند.

خاطر نشان می‌کنم که اگر همان ابتدای کار قرار است مبلغی پرداخت شود حتما به عنوان سرقفلی به آن اشاره شود؛ چرا که شما اگر به عنوان قرض الحسنه بخواهید به مبلغ نگاه کنید، این حق نمی‌تواند حق کسب و پیشه و تجارت باشد. در صورتی که مستاجر قصد داشته باشد که حق کسب و پیشه و تجارت خود را به فرد دیگری منتقل نماید باید با یک سند رسمی این کار را انجام دهد.

 

 

 

بدون ديگاه

ارسال نظر