a

اینستاگرام

واتس اپ

8:00 - 20:00

ساعات کار ما شنبه - چهارشنبه

975.789.098

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

واتس اپ

جستجو
منو
 

چه کسانی برای تقسیم ارث در اولویت هستند

وکالت نیوز > آموزش  > چه کسانی برای تقسیم ارث در اولویت هستند

— چه کسانی برای تقسیم ارث در اولویت هستند

چه کسانی برای تقسیم ارث در اولویت هستند

در مورد سهم الارث وراث که به واسطه خویشاوندی نسبی با فرد متوفی در رابطه هستند، بهتر است بدانید که دسته بندی خاصی لحاظ می‌شود به گونه‌ای که:

  • در گروه بندی نسبی باید توجه داشته باشید که در ابتدا فرزندان فرد متوفی و پدر و مادر در اولویت هستند، بعد از این افراد شما می‌توانید گروه دوم که به واسطه ولادت رابطه خویشاوندی با متوفی پیدا کرده‌اند مانند نوه‌ها را برای تقسیم ارث در نظر بگیرید.
  • گزینه بعدی وراثی هستند که خود به دو گروه دیگر تقسیم می‌شوند به این شکل که خواهر، برادر، پدربزرگ و مادر بزرگ فرد متوفی در دسته اول اول و فرزندان خواهر و برادر در دسته دوم جای دارند.
  • اما دسته سومی نیز وجود دارد که به عمه، عمو، خاله و دایی و بعد از این افراد به فرزندان آن‌ها در تقسیم ارث توجه می‌گردد.

اما در مورد محاسبه ارث بین وراث شما باید نکات خاصی را در نظر داشته باشید؛ چرا که وراث عزیز تنها با داشتن گواهی انحصار وراثت می‌توانند به تقسیم ارث فکر کنند. اما عواملی در این بین، وجود دارد. مانند سهم الارث زن که اگر فرزند داشته باشد یک هشتم و در غیر این صورت یک چهارم اموال به او می‌رسد که البته شرط اصلی وجود عقد دائم است.  حتی پدر و مادر مرد متوفی قادر هستند یک ششم سهم خود را از ارث دریافت کنند. اما چنانچه فرد متوفی فرزندی نداشته باشد مادر وی یک سوم و مابقی به نام پدر به ثبت می‌رسد. خانم‌هایی که از شوهر خود جدا شده‌اند، بعد از فوت می‌توانند مهریه خود را مطالبه کنند که البته این کار را بهتر است با حضور یک وکیل متخصص انجام دهند تا هرچه سریع‌تر به نتیجه برسند.

توجه به نوع خویشاوندی در تقسیم ارث

توجه به نوع خویشاوندی در تقسیم ارث

همانطور که کسب و کار مشتریان ما بیشتر و پیچیده تر می شود، این نیاز به درک مفیدی از محیط کسب و کار جهانی دارد.

همیشه تقسیم ارث آسان نیست

سهم الارث و تقسیم آن همیشه به سادگی انجام نمی‌شود و ممکن است برخی از اوقات عواملی وجود داشته باشد که این عوامل را به عنوان یک مانع اساسی بتوان در نظر گرفت مانند:

  • اگر فردی به عنوان ورثه بخواهد مورث خود را به قتل برساند باید خود را به طور صددرصد از ارث محروم بداند.
  • فردی که خویشاوندی نسبی ولادت خود را از طریق زنا به دست آورده باشد، به عنوان ورثه شناخته نمی‌شود.
  • در شرایط خاصی که فرد متوفی فرزندی در راه داشته باشد، تا زمان مشخص شدن ولادت فرزند نمی‌توان در مورد تقسیم ارث صحبت کرد.
  • به هیچ وجه کافر از مسلمان ارثی نمی‌برد.
  • فرزندی که دچار عاق والدین شده باشد، نیز جزء ورثه محسوب نمی‌شود.
  • اما در بین وراث فردی به هر دلیل غایب باشد، سهم او نیز به طور کاملا مجزا حفظ می‌گردد تا در صورت رویت وی تکلیف سهم وی مشخص گردد.

تقسیم ارث را به متخصص بسپارید

تقسیم ارث را به متخصص بسپارید

سخن پایانی

شما چنانچه قصد داشته باشید که گواهی انحصار وراثت را دریافت کنید، بعد از باطل شدن شناسنامه مورث باید به اداره ثبت احوال مراجعه کنید و بعد از تکمیل فرم انحصار وراثت و طی کردن مراحل قانونی گواهی برای ورثه صادر می‌شود و اما شما در این بین، باید مدارک خاصی را نیز مانند گواهی فوت، کارت ملی و شناسنامه مورث، وصیت نامه و یا استشهادیه را برای دریافت این گواهی آماده کنید. توصیه ما به شما این است که برای پیگیری‌های پرونده سهم الارث و موارد اینچنینی از وکلای با تجربه وکالت نیوز کمک بگیرید تا هرچه سریع‌تر به نتیجه برسید.

دیگر مقالات:

آیا جنین ارث می‌برد؟

بررسی ارث غایب مفقودالاثر

بدون ديگاه

ارسال نظر