a

اینستاگرام

واتس اپ

8:00 - 20:00

ساعات کار ما شنبه - چهارشنبه

975.789.098

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

واتس اپ

جستجو
منو
 

بررسی ارث غایب مفقودالاثر

وکالت نیوز > آموزش  > بررسی ارث غایب مفقودالاثر

— بررسی ارث غایب مفقودالاثر

بررسی ارث غایب مفقودالاثر

ارث غایب مفقودالاثر

 

غایب مفقودالاثر فردی است که مدت های طولانی از وی خبری در دسترس نباشد.

غایب مفقودالاثر فردی است که مدت های طولانی از وی خبری در دسترس نباشد.

غایب مفقودالاثر فردی است که مدت های طولانی از وی خبری در دسترس نباشد.

در این مقاله به بررسی مهم ترین وضعیت حقوقی غایب مفقود الاثر یعنی ارث می­پردازیم اما قبل از آن بهتر است با غایب مفقود الاثر آشنا شویم. غایب مفقودالاثر یک اصطلاح حقوقی است که مقنن در قانون مدنی و قانون امور حسبی بارها از آن استفاده نموده است. طبق ماده ۱۰۱۱ قانون مدنی غایب مفقودالاثر شخصی است که مدت طولانی از اقامتگاه و محل سکونت خویش دور شده است و هیچ گونه خبری از وی در دسترس نیست. باتوجه به تعریفی که قانون مدنی از چنین شخصی به دست داده است، انتخاب اصطلاح مفقودالاثر برای معرفی این شخص خالی از اشکال نیست، زیرا به هر حال اثر و نشانه ای از او باقی مانده است. اگر غایب هیچ گونه اثری از خود به جای نگذاشته باشد، بحث حقوقی مفید و موثر درباره او مطرح نمی­گردد. ارث غایب مفقود الاثر یکی از موضوعات اساسی در زمان غیبت فرد محسوب می­شود که در ادامه توضیحات بیشتری در این خصوص خواهیم داد.

غایب مفقودالاثر

اصلی ترین موضوع در رابطه با غایب مفقودالاثر، بی اطلاعی از وضعیت غایب و فقدان اطلاعات مربوط به زنده یا مرده بودن غایب است. بدیهی است که درصورت معلوم بودن وضع غایب و وصول اخباری مبنی بر حیات یا موت وی، عنوان غایب مفقودالاثر صادق نیست و مطابق مقررات مربوطه عمل خواهد شد. به طور مثال اگر شخصی از محل ناشناخته ای با خانواده یا اطرافیان خود ارتباط تلفنی برقرار کند که آن­ها علم به زنده بودن وی پیدا کنند، فرد دیگر غایب مفقودالاثر شناخته نمی­شود. چنین افرادی با اینکه از اقامتگاه قانونی خود غایب و دور هستند، به دلیل این که زنده بودن آن­ها معلوم است، عنوان غایب مفقود الاثر برای آن­ها تلقی نمی­شود و احکام و مقررات خاص غایب مفقود­الاثر درباره آن­ها اجرا نخواهد شد. پس طبق قانون مدنی می­توان نتیجه گرفت برای اطلاق عنوان مفقود­الاثر سه شرط لازم است:

۱) غیبت از محل اقامتگاه(محل سکونت یا محل کار)

۲) انقضای مدت نسبتا طولانی: اگر شخصی برای مدت کمی از اقامتگاه خود دور باشد، هرچند که هیچ گونه خبری از وی در دسترس نباشد، غایب مفقودالاثر نیست.

۳) فقدان خبر حیات یا مرگ غایب

لازم به ذکر است که ارث غایب مفقودالاثر به وضعیت زنده یا مرده بودن وی بستگی دارد که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

اگر فردی به مدت کوتاه از اقامتگاه خود دور باشد، غایب مفقودالاثر شناخته نمی¬شود.

اگر فردی به مدت کوتاه از اقامتگاه خود دور باشد، غایب مفقودالاثر شناخته نمی¬شود.

 

همانطور که کسب و کار مشتریان ما بیشتر و پیچیده تر می شود، این نیاز به درک مفیدی از محیط کسب و کار جهانی دارد.

 

وضعیت ارث غایب مفقودالاثر

غیبت مانعی بر عدم تقسیم سهم الارث فرد غایب محسوب نمی¬شود.

غیبت مانعی بر عدم تقسیم سهم الارث فرد غایب محسوب نمی¬شود.

به طور کلی فردی که غایب مفقودالاثر است، از ارث محروم نمی­شود و غایب بودن دلیلی بر عدم تقسیم سهم الارث وی نیست. ممکن است تصور برخی افراد اینگونه است که عدم تقسیم سهم الارث غایب مفقودالاثر به نفع سایر وراث خواهد بود، اما این وضعیت نه تنها هیچ نفعی برای وراث نخواهد داشت، بلکه به ضرر آن­ها تمام می­شود. ماده ۸۷۹ قانون مدنی در خصوص ارث غایب مفقودالاثر بیان می­دارد: اگر بین وارث غایب مفقود الاثری باشد، سهم او کنار گذارده می­شود تا حال او معلوم شود. در صورتی که محقق گردد قبل از مورث مرده ‌است، حصه او به سایر وراث برمی­گردد و الا به خود او یا به ورثه او می­رسد. طبق این ماده تا زمان معلوم شدن وضعیت غایب(زنده یا مرده بودن) سهم الارث او محفوظ می­ماند. یکی از شرایط اصلی ارث بردن، زنده بودن وراث حین فوت مورث است. طبق این ماده اگر غایب مفقودالاثر قبل از مورث فوت کرده باشد، هیچ سهمی به عنوان ارث به او نمی­رسد ولی اگر فرد غایب بعد از مرگ مورث فوت کرده باشد، ارث به وی تعلق می­گیرد. در اینجا چون فرد غایب فوت کرده است، طبیعتا سهم الارث وی به وراثش می­رسد. همچنین قانون­گذار تصریح کرده است اگر فرد غایب زنده بازگشت، باید سهم الارث به وی داده شود.

 

 

 

دیگر مقالات:

بررسی ارث فرزندان نامشروع

تقسیم ترکه و مطالبه سهم الارث

بدون ديگاه

ارسال نظر