a

اینستاگرام

واتس اپ

8:00 - 20:00

ساعات کار ما شنبه - چهارشنبه

975.789.098

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

واتس اپ

جستجو
منو
 

از قوانین تقسیم ارث چه می‌دانید؟

وکالت نیوز > مقالات حقوقی  > انحصار وراثت  > ارث  > از قوانین تقسیم ارث چه می‌دانید؟

از قوانین تقسیم ارث چه می‌دانید؟

در رابطه با ارث قوانین زیادی وجود دارد.

از قوانین تقسیم ارث چه می‌دانید؟ این موضوعی بسیار مهم و ضروری بوده که نداشتن اطلاعات در مورد آن می‌تواند در نهایت منجر به دعواهای خانوادگی زیادی شود.

نحوه تقسیم ارث به چه شکلی می‌باشد؟

طبق ماده ۸۶۲ در قانون مدنی در رابطه با قوانین تقسیم ارث، سه طبقه زیر جهت تقسیم ارث وجود دارند:

  • پدر، مادر، نوادگان
  • نیکان، اخوی، همشیره، نوادگان آنها
  • اعمام، اعمات، اخوال، نوادگان آنها

البته وارثین یک طبقه، زمانی ارث خواهند برد که تمام افراد طبقه قبل از آنها، ارثشان را دریافت کرده باشند. در ماده ۸۶۴ آمده است که یکی از زوجین در صورتی که در هنگام فوت دیگری زنده باشد، به ارث خواهد رسید. ماده ۸۸۱ نیز بیان می‌کند که شخص در صورت کافر بودن، از فرد مسلمی ارث نخواهد برد اما اگر در بین افرادی که وارث یک شخص کافر هستند، فردی مسلم باشد، حتی اگر در طبقات پایین‌تری نسبت به بقیه افراد قرار داشته باشد، تنها آن فرد مسلم به ارث خواهد رسید.

نحوه تقسیم ارث میان زوجین

در مقررات ماده ۹۴۹ قانون مدنی ذکر شده است که اگر زوج یا زوجه‌ای به غیر از یکدیگر هیچ وارثی نداشته باشند، تمامی دارایی زن، به همسر او خواهد رسید. اما زن تنها بخشی که سهم او باشد، یعنی یک چهارم را به ارث خواهد برد و مابقی دارایی همسر او، به افراد دیگری واگذار خواهد شد و یا طبق ماده ۸۶۶ عمل می‌شود. در این ماده آمده است که در صورت عدم وجود وراث، دارایی فرد به دولت خواهد رسید.

نکاتی مهم در رابطه با مسائل حقوقی بانوان

همانطور که پیشتر در قوانین تقسیم ارث ذکر شد، ارث زن در صورت فوت همسرش، یک چهارم می‌باشد. بنابراین نیاز است تا بدانید که چگونه باید حقوق خود را در صورت نداشتن فرزند، در زمان زنده بودن شوهر، تعیین کنید که در صورت فوت وی، طبق قانون ۸۶۶ صدمه‌ای به شما وارد نشود. وکالت نیوز با داشتن سابقه‌ای درخشان، قادر است تا در جستجو و انتخاب متخصصین حقوقی حرفه‌ای به شما کمک کند تا بتوانید مسائل حقوقی خود را در اسرع وقت و با هزینه مناسب انجام دهید. قبل از تقسیم ارث باید به موارد زیر توجه شود:

  • هزینه کفن و دفن متوفی باید از اموال وی لحاظ شود.
  • تمامی دیون و واجبات مالی که شخص باید پرداخت می‌کرده، پرداخت شود.
  • وصیت فرد متوفی در صورتی که در رابطه با یک سوم دارایی وی باشد، نیازی به اجازه وراث ندارد.

وصیت شخص متوفی باید طبق قانون باشد.

وصیت شخص متوفی باید طبق قانون باشد.

انواع وصیت‌نامه‌ها را بشناسید

-وصیت نامه خودنوشته:

در این نوع وصیت‌نامه، خود فرد وصیت‌هایش را می‌نویسد و در آن تاریخ دقیق نوشتن وصیت‌نامه را ذکر کرده و آن را امضا می‌کند. البته این نوع وصیت‌نامه بدلیل اینکه اطلاعات حقوقی پایینی را در اختیار می‌گذارد، اشتباهات و دردسرهای زیادی را بدنبال دارد.

-وصیت نامه رسمی:

این نوع وصیت‌نامه، بهترین نوع وصیت‌نامه است زیرا به صورت قانونی وضع شده و هیچگونه جعل و دخل و تصرفی در آن صورت نمی‌گیرد. همچنین شخص وصیت‌کننده نیز نگرانی در رابطه با تحریف شدن و یا از بین رفتن وصیت‌نامه خود نخواهد داشت.

-وصیت نامه سری:

این نوع وصیت‌نامه در واقع ترکیبی از وصیت خود نوشته و رسمی می‌باشد. طبق قوانین تقسیم ارث این وصیت‌نامه توسط خود فرد نوشته و امضا می‌شود اما تفاوت آن با وصیت خود نوشته این است که این نوع وصیت‌نامه در اداره ثبت اسناد محل اقامت فرد یا محل دیگری ثبت خواهد شد.

فرایند و مدارک لازم انحصار وراثت

-مدارک لازم برای تقاضای انحصار وراثت

  • شناسنامه و گواهی فوت متوفی
  • استشهادیه محضری
  • دادخواست انحصار وراثت
  • رسید گواهی مالیاتی

-مراحل انحصار وراثت

  • دریافت فرم مخصوص:

جهت دریافت این فرم مخصوص باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. در این فرم در واقع فهرست کسانی که طبق قوانین تقسیم ارث سهمی از ارث خواهند برد، با مشخصات کامل، ذکر می‌شود.

انحصار وراثت شامل چندین مرحله است.

انحصار وراثت شامل چندین مرحله است.

  • تایید وراث:

در این مرحله، وراث باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند و بعد از تکمیل فرم، مدارکی چون گواهی فوت، کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی خود را به دفتر ارائه دهند. به علاوه دو فرد نیز به عنوان شاهد برای تایید وراث نیاز است و پس از آن می‌توانید فرم وراث را تحویل بگیرید.

  • پرداخت مالیات بر ارث:

یکی از وراث شخص متوفی باید جهت تعیین تکلیف کردن دارایی‌های متوفی، به اداره مالیات مراجعه کند و در صورت وجود هرگونه مالیات برای آن، اقدام به پرداخت و دریافت فرم تاییدیه کند.

  • مراجعه به شورای حل اختلاف:

پس از اینکه مراحل بالا را طی کردید، باید همراه با مدارک و فرم تایید شده به شورای حل اختلاف مراجعه کنید که برای اینکار حضور یکی از وراث نیز کافی می‌باشد.

  • ثبت آگهی در روزنامه کثیرالانتشار:

در آخر باید جهت اطلاع رسانی به دیگر وراث احتمالی، در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی چاپ کنید. در صورتی که پس از یک ماه فردی برای ادعای ارث مراجعه نکند، دادگاه گواهی مبنی بر انحصار وراثت صادر می‌کند.

  • تقسیم ارث:

زمانی که تمامی مراحل فوق به پایان رسید، باید اقدام به تقسیم اموال و دارایی‌های فرد متوفی بین وراث وی کنید.

آیا به کسی که عمدا مورث خود را بکشد، ارث تعلق می گیرد؟

در ماده ۸۸۰ قانون مدنی از قوانین تقسیم ارث آمده است که قتل از موانع ارث است، از این رو اگر کسی مورث خود را از روی عمد به قتل برساند، ارثی به وی تعلق نخواهد گرفت. همچنین حتی اگر در قتل مورث خود، به هر نحوی، شراکت داشته باشد نیز از ارث محروم خواهد شد.

تقسیم ارث بین وراث باید طبق قوانین صورت گیرد.

تقسیم ارث بین وراث باید طبق قوانین صورت گیرد.

آیا منع کردن کسی از ارث قانونی است؟

طبق ماده ۸۳۷ قانون مدنی، محروم کردن وراث در وصیت‌نامه امری غیرقانونی است. همچنین شخص نمی‌تواند قبل از فوت خود، میزان سهم‌ افراد از ارث را تغییر دهد. تنها کاری که شخص قبل از فوت خود مجاز به انجام آن می‌باشد، تعیین وصیت در رابطه با یک سوم اموال خود می‌باشد و مابقی اموال طبق قانون تقسیم خواهد شد.

آیا فرزند‌خوانده از موروث ارثی می برد؟

در ماده ۲ قانون مدنی آمده است که افرادی که به فرزند‌خواندگی گرفته شده باشند، حتی در صورت وجود نام آنها در شناسنامه شخص متوفی، سهمی از ارث وی نخواهند برد.

آیا ورثه می تواند در ملک موروثی سکونت کند؟

در صورتی که شخص وارث اجازه سایر وارثین را کسب کند، می‌تواند در ملک سکونت کند. در غیر این صورت این عمل غیرمجاز بوده و سایر وراث می‌توانند وی را از آن ملک اخراج کنند.

 

در رابطه با ارث نوزاد تازه متولد شده که فوت می‌کند، قوانین خاصی وجود دارد

چنانچه جنینی بعد از بدنیا آمدن فورا لحظه بعدش فوت کند، آیا ارث به او تعلق خواهد گرفت؟

طبق ماده ۸۷۶ قانون مدنی از قوانین تقسیم ارث، در صورتی که در زنده بودن نوزاد شک وجود داشته باشد و پس از آن فوت کند، ارث به وی تعلق نخواهد گرفت. در این زمینه می‌توان به مواردی چون آمارهای پزشکی، مفاد شهادت پرستار و غیره استناد کرد.

البته باید خاطر نشان کرد که گریه و حرکت کردن جنین در زمان تولد، از نشانه‌های ظاهری زنده بودن او می‌باشند که البته با این وجود، اظهارنظر نهایی در این رابطه بر عهده پزشک متخصص می‌باشد. ماده ۸۷۶ قانون مدنی بیان می‌کند که در صورت وجود شک در زمان تولد شخص، حکم وراثت صادر نمی‌شود. همچنین در ماده ۸۷ قانون مدنی ذکر شده است:” در صورت اختلاف در زمان انعقاد نطفه امارات قانونی که برای اثبات نسب مقرر است رعایت خواهد شد.

ماده قانون ۸۷۸:

” ماده ۸۷۸ قانون مدنی نیز بیان می‌کند که هر زمان، در هنگام فوت مورث، نوزادی در حال متولد شدن باشد که احتمال دارد سهمی از ارث ببرد، تقسیم ارث نباید انجام شود تا زمانی که تولد صورت گیرد. در صورتی که تولد وی مانعی در ارث هیچ یک از وراث دیگر نباشد، باید در هنگام تقسیم ارث، سهمی مساوی با سهم دو پسر از طبقه یکسان، برای نوزاد کنار گذاشته شود.

شخص فوت شده می‌توانددر مورد یک سوم اموال خود وصیت کند

شخص متوفی تنها می‌تواند در رابطه با یک سوم اموال خود وصیت کند.

 

 

بدون ديگاه

ارسال نظر