a

اینستاگرام

واتس اپ

8:00 - 20:00

ساعات کار ما شنبه - چهارشنبه

975.789.098

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

واتس اپ

جستجو
منو
 

بررسی ارث فرزندان نامشروع

وکالت نیوز > آموزش  > بررسی ارث فرزندان نامشروع

— بررسی ارث فرزندان نامشروع

بررسی ارث فرزندان نامشروع

ارث فرزند نامشروع یا ولد زنا طبق قانون کشورمان پیچیدگی های بسیار زیادی دارد.

ارث فرزند نامشروع یا ولد زنا طبق قانون کشورمان پیچیدگی های بسیار زیادی دارد.

ارث یکی از موضوعات مهم و اساسی سیستم حقوقی کشورمان است که حق طبیعی و معمول هر فردی محسوب می­شود. اغلب دعاوی و پرونده های مراجع قضایی به مباحث ارث مربوط می­شود و به دلیل عدم تقسیم صحیح سهم الارث، مشکلات فراوانی برای وراث بوجود آمده است‌. به همین جهت دانش کافی در زمینه ارث می­تواند به افراد کمک زیادی کند. بحث ارث فرزند نامشروع در حوزه حقوق مدنی اهمیت بالایی دارد و در این مطلب قصد داریم به موضوع ارث بری فرزندان نامشروع بپردازیم. فرزند نامشروع که به اصطلاح زنا زاده گفته می­شود، طی رابطه غیر قانونی بوجود می آید که طبق قانون کشور ما از بسیاری حق و حقوق محروم خواهد شد. فرزندانی که طی ازدواج دائم یا موقت بوجود می آیند، به لحاظ شرعی و قانونی مشروع هستند، اما فرزند نامشروع بدون هیچ گونه ازدواجی حاصل می­شوند. شرع چنین فرزندانی را نمی­پذیرد و عرف جامعه ما هم دیدگاه متفاوتی نسبت به چنین افراد دارند.

 

همانطور که کسب و کار مشتریان ما بیشتر و پیچیده تر می شود، این نیاز به درک مفیدی از محیط کسب و کار جهانی دارد.

 

آیا فرزند نامشروع از والدین خود ارث می برد؟

 فرزندان نامشروع جزو در مواردی خاص از والدین خود ارث نخواهند برد.

فرزندان نامشروع جزو در مواردی خاص از والدین خود ارث نخواهند برد.

یکی از موضوعات مهم درباره فرزند نامشروع یا ولد زنا، حقوق و تکالیف آنها از جمله ارث است که در این بخش به مبحث ارث فرزند نامشروع می­پردازیم. سوال اصلی اینجا است که آیا فرزند نامشروع ارث می­برد؟ به طور کلی ولد زنا هیچ گونه رابطه نسبی مشروع با والدین خود ندارد و از این جهت هیچ ارثی نمی­برد. درواقع رابطه نامشروع مانع از ایجاد رابطه نسبی فرزند نامشروع با والدین و ارث بری ولد زنا می­شود. ماده ۸۶۱ قانون مدنی بیان می­کند: موجب ارث دو امر است: نسب و سبب. مطابق این ماده یکی از شرایط ارث بری، رابطه نسبی است که ولد زنا رابطه نسبی با والدین ندارد، پس قائدتا هیچ سهم الارثی نخواهد داشت.

ماده ۸۸۴ قانون مدنی در این رابطه می­گوید: ولد الزنا از پدر و مادر و اقوام آنان ارث نمی­برد لیکن اگر حرمت رابطه که طفل ثمره آن است نسبت به یکی از ابوین ثابت و نسبت به دیگری به واسطه اکراه یا شبهه زنا نباشد، طفل فقط از این طرف و اقوام او ارث می­برد و بالعکس. طبق این ماده اگر عمل زنا یا رابطه نامشروع در اثر اکراه یا اشتباه یکی از والدین رخ دهد، ولد زنا تنها از آن طرف ارث می­برد. به طور مثال در ازدواج موقت زن یا مرد یا هردو آنها توجهی به انقضا مدت زمان عقد ندارند و نسبت به این موضوع جاهل هستند. در این صورت با هم رابطه جنسی برقرار می کنند و صاحب فرزند می شوند. فرزند در این حالت بسته به شرایط می­تواند از پدر، مادر یا هردو آنها ارث می­برد. پس فرزند از طرفی ارث می­برد که دچار اکراه یا جهل شده باشد. در این مثال اگر زن در اثر اکراه یا اشتباه با مرد رابطه برقرار کند، فرزند نامشروع فقط از طرف مادر ارث خواهد برد و از طرف پدر هیچ سهم الارثی نخواهد داشت و بالعکس. اگر زن و مرد هردو در اثر اشتباه و جهل رابطه برقرار کرده باشند، سهم الارث فرزند از هردو طرف خواهد بود.

 

 

 

 

دیگر مقالات:

رابطه نامشروع و مجازات آن

چگونگی تقسیم ارث بین اعضای خانواده

بدون ديگاه

ارسال نظر