a

اینستاگرام

واتس اپ

8:00 - 20:00

ساعات کار ما شنبه - چهارشنبه

975.789.098

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

واتس اپ

جستجو
منو
 

چگونگی تقسیم ارث بین اعضای خانواده

وکالت نیوز > آموزش  > چگونگی تقسیم ارث بین اعضای خانواده

— چگونگی تقسیم ارث بین اعضای خانواده

چگونگی تقسیم ارث بین اعضای خانواده

تقسیم سهم ارث

مطابق شرع و قانون مرد نسبت به زن سهم الارث بیشتری دارد.

مطابق شرع و قانون مرد نسبت به زن سهم الارث بیشتری دارد.

یکی از موضوعات مهم در جامعه ما بحث تقسیم سهم ارث است و بسیاری از پرونده های دادگستری به موضوع ارث برمی­گردد. ارث یا ترکه به کلیه اموال متوفی که بعد از پرداخت دیون به بازماندگان یا وراث وی می­رسد، گفته می­شود. تا زمانی که بدهی و مطالبات متوفی پرداخت نشود، امکان تقسیم سهم الارث میان وراث وجود ندارد. همچنین دیون متوفی از ارث پرداخت می­شود که طلبکار برای وصول طلب خود می­تواند اموال ارثیه را توقیف کند. زمانی که دیون متوفی به صورت کامل پرداخت شد، وراث باید به اخذ گواهی انحصار وراثت اقدام کنند. درواقع تقسیم سهم الارث منوط به گرفتن گواهی انحصار وراثت است. وراث مطابق قانون در طبقات مختلفی قرار می­گیرند و هرکدام به اندازه مشخصی ارث می­برند. یکی از اصلی ترین شرایط وراثت، زنده بودن وراث در حین فوت مورث است‌. طبق قانون کشور ما اگر فرزندان قبل از مورث فوت کنند، هیچ سهم الارثی به آنها نمی­رسد و چنانچه وراث بعد از متوفی فوت کنند، ارثیه به فرزندان آن­ها خواهد رسید.

آشنایی با طبقات ارث + تقسیم ارثیه

همانطور که کسب و کار مشتریان ما بیشتر و پیچیده تر می شود، این نیاز به درک مفیدی از محیط کسب و کار جهانی دارد.

با وجود طبقه اول طبقه دوم و با وجود درجه اول درجه دوم ارث نخواهد برد.

با وجود طبقه اول طبقه دوم و با وجود درجه اول درجه دوم ارث نخواهد برد.

قانونگذار برای تقسیم سهم ارث، ابتدا طبقات آن را مشخص کرده است تا تقسیم سهم الارث بدون هیچ مشکلی انجام شود. خویشاوندانی که رابطه نسبی با متوفی دارند، به سه طبقه مجزا تقسیم بندی می­شوند. البته اگر متوفی همسر داشته باشد، باید ابتدا سهم الارث او داده شود و سپس میزان ارث بری خویشان نسبی تعیین گردد. اشخاصی که به موجب نسب ارث می­برند سه طبقه‌اند:
۱) پدر و مادر و اولاد و اولاد اولاد.
۲) اجداد و برادر و خواهر و اولاد آنها.
۳) عمو و عمه و دایی و خاله و اولاد آنها.
هدف از دسته بندی افراد در طبقات سه گانه این است که هر طبقه مانع از ارث بری طبقه دیگری می­شود. طبقات بالاتر رابطه نزدیکی با مورث دارند و طبقات پایین تر از مورث دورتر هستند. با وجود طبقه اول، طبقه دوم و با وجود طبقه دوم، طبقه سوم ارث نمی­برند. به عبارت بهتر تا زمانی که افراد طبقه اول زنده هستند، طبقه دوم هیچ سهم الارثی ندارند و این فرآیند به همین ترتیب ادامه پیدا می­کند. به طور کلی سهم الارث مرد دو برابر زن است و در قانون ما مرد نسبت به زن سهم بیشتری از ارث دارد.
اگر متوفی تنها یک فرزند آن هم دختر داشته باشد، دختر به همراه پدر و مادر نصف اموال متوفی را به ارث می­برند و بقیه ترکه بین پدر و مادر مورث تقسیم می­شود. چنانچه متوفی حداقل دو دختر داشته باشد، دختران به اندازه یک ششم ارث می­برند و مابقی ترکه به اندازه میزان سهم الارث هریک تقسیم می­شود.

اگر اولاد متوفی تنها پسر باشد، سهم الارث پدر و مادر مورث به اندازه یک سوم است و مابقی ترکه بین فرزندان پسر تقسیم می شود.

اگر اولاد متوفی دختر و پسر باشد، در این صورت پدر و مادر مورث به اندازه یک سوم ارث می­برند و بقیه ترکه بین فرزندان دختر و پسر تقسیم می­شود. طبیعتا طبق قانون سهم الارث پسر دو برابر دختر است. درصورتی که پدر بزرگ و مادر بزرگ تنها بازماندگان متوفی باشند، تمام ترکه را به ارث می­برند.
قانون برای اموال ارثیه میزان مالیات مشخصی درنظر گرفته است و باتوجه به میزان سهم الارث هریک از وراث، میزان مالیات آن­ها باهم متفاوت است. میزان مالیات بر ارث برای اموال غیرمنقول ۵ درصد و اموال منقول ۲ درصد است.

بدون ديگاه

ارسال نظر