a

اینستاگرام

واتس اپ

8:00 - 20:00

ساعات کار ما شنبه - چهارشنبه

975.789.098

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

واتس اپ

جستجو
منو
 

آیا واگذاری وظایف متولی به دیگری امکان پذیر است؟

وکالت نیوز > آموزش  > آیا واگذاری وظایف متولی به دیگری امکان پذیر است؟

— آیا واگذاری وظایف متولی به دیگری امکان پذیر است؟

آیا واگذاری وظایف متولی به دیگری امکان پذیر است؟

وظایف متولی

طبق قانون مدنی، متولی به جانشینی از واقف امور مال موقوفه را برعهده می¬گیرد

طبق قانون مدنی، متولی به جانشینی از واقف امور مال موقوفه را برعهده می¬گیرد

طبق ماده ۵۵ قانون مدنی عقد وقف عبارت است از این که عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود. به فردی که مال خود را وقف می­کند، واقف گفته می­شود. حفظ و اداره مال موقوفه برعهده فرد متولی است که از سوی واقف مشخص می­شود. متولی به صورت دائم یا در مدت زمان مشخصی اداره و حفظ مال موقوفه را برعهده دارد. همچنین مال موقوفه توسط یک یا چند متولی نیز اداره می­شود. البته افرادی که به عنوان متولی مال موقوفه تعیین می­شوند، باید به قوانین و مقررات وقف تسلط کافی داشته باشند تا بتوانند مال را به بهترین شکل ممکن اداره کنند. متولی یکسری وظایف مشخصی دارد که باید آن­ها را به درستی انجام دهد و درواقع این وظایف از واقف به متولی انتقال پیدا می­کند. زمانی که واقف فردی را برای رسیدگی و حفظ مال موقوفه تعیین کرد، دیگر هیچ وظیفه ای نسبت به مال نخواهد داشت و به نوعی وظایف مربوطه از وی ساقط می­شود. در ادامه توضیحات بیشتری درمورد وظیف متولی و امکان انتقال این وظایف به فرد دیگری خواهیم داد.

آشنایی با وظایف متولی

هیچ یک از متولیان حق عزل یکدیگر را ندارند مگر با اجازه واقف.

هیچ یک از متولیان حق عزل یکدیگر را ندارند مگر با اجازه واقف.

 

همانطور که کسب و کار مشتریان ما بیشتر و پیچیده تر می شود، این نیاز به درک مفیدی از محیط کسب و کار جهانی دارد.

 

وظیفه اول متولی انجام وظیف مربوط به رسیدگی مال موقوفه است. به طور کلی هیچ اجباری مبنی بر قبول تولیت یا اداره مال موقوفه از سوی متولی وجود ندارد اما زمانی که متولی این مسئولیت را قبول کرد، باید وظیف حفظ و اداره مال موقوفه را به نحو احسن انجام دهد. واقف مجموعه ای وظایف و اختیارات را برای متولی تعیین می­کند و وی موظف است امور تعیین شده را انجام دهد. البته اگر واقف وظایفی را مشخص نکرد، متولی باید امور متداول مربوط به تولیت مانند اخذ اجرت و تقسیم عادلانه آن بین موقوف علیهم را انجام دهد. از دیگر وظیف متولی می­توان به پیگیری مراحل ثبتی مال موقوفه تا زمان اخذ سند مالکیت اشاره کرد. چنانچه دعوایی علیه مال موقوفه مطرح شود، متولی علاوه بر ارائه دادخواست باید در دادگاه حضور پیدا کند و از حقوق مال موقوفه دفاع کند.

بررسی امکان واگذاری متولی به شخص دیگر

"امکان

سوال اساسی در اداره مال موقوفه این است که آیا امکان واگذاری وظیف متولی به شخص دیگری وجود دارد؟ به استناد ماده ۸۳ قانون مدنی فرد متولی درصورتی می­تواند وظایف تولیت و اداره مال موقوفه را به دیگری واگذار کند که واقف ضمن عقد وقف این شرط را گذاشته باشد. چنانچه واقف در ضمن عقد شرط واگذاری متولی به دیگری را قرار نداده باشد، متولی حق چنین کاری را نخواهد داشت.

 

 

 

 

دیگر مقالات:

داستان همیشگی سهم الارث زن

آیا جنین ارث می‌برد؟

بدون ديگاه

ارسال نظر