a

اینستاگرام

واتس اپ

8:00 - 20:00

ساعات کار ما شنبه - چهارشنبه

975.789.098

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

واتس اپ

جستجو
منو
 

چرا ارث مرد دو برابر ارث زن است؟

وکالت نیوز > آموزش  > چرا ارث مرد دو برابر ارث زن است؟

— چرا ارث مرد دو برابر ارث زن است؟

چرا ارث مرد دو برابر ارث زن است؟

در قانون مدنی و احکام اسلامی کشور ما، زن به اندازه نصف مرد ارث می¬برد که البته استثنائاتی در این زمینه وجود دارد.

در قانون مدنی و احکام اسلامی کشور ما، زن به اندازه نصف مرد ارث می¬برد که البته استثنائاتی در این زمینه وجود دارد.

بسیاری از افراد نصف بودن ارث زن در برابر مرد را ناتوانی جسمی و شخصیتی بانوان تلقی می­کنند که تصوری کاملا اشتباه است. در دین اسلام شخصیت مرد با زن کاملا مساوی درنظر گرفته شده است و هرکدام از کمالات بالایی برخوردار هستند. در آیات قرآن به وضوح این مسئله روشن شده است که هیچ تفاوتی بین ارزش مردان و زنان وجود ندارد. دلیل اصلی این که اسلام و قانون کشور ما سهم الارث مرد را دو برابر زن قرار داده است به خاطر وجود امتیازات ویژه و منحصر به فردی است که زنان از آن بهره مند هستند. این امتیازات شامل مهریه و نفقه است که شامل زنان می­شوند و مردان از آن بی بهره اند. به همین دلیل قانون کشور ما می­خواهد این کم و کاستی ها را از طریق دو برابر بودن سهم الارث مرد جبران کند. باتوجه به وظیفه مهم مردان در اداره امور زندگی و این که زنان در مخارج زندگی هیچ وظیفه و مسئولیتی ندارند، نحوه تقسیم ارث بین مردان و زنان طبق احکام اسلامی و قانون کشورمان کاملا عادلانه است. البته قبل از ظهور اسلام، ارث هیچ مفهومی برای زنان نداشت و سهم الارث تنها به مردان تعلق می­گرفت که با پیدایش دین اسلام تحول عظیمی در زمینه ارث مردان و زنان شکل گرفت. حتی در زمان قبل از اسلام زنان هیچ اختیار و حقی درمورد اموال متوفی خود نداشتند و به راحتی اموال متعلق به آنان تضییع می­شد.

 

 

همانطور که کسب و کار مشتریان ما بیشتر و پیچیده تر می شود، این نیاز به درک مفیدی از محیط کسب و کار جهانی دارد.

 

 

فرض های مختلف درمورد ارث زنان

در مواردی نادر زنان و مردان به میزان مساوی ارث می¬برند.

در مواردی نادر زنان و مردان به میزان مساوی ارث می¬برند.

۱) در مواردی سهم الارث زن و مرد کاملا یکسان است و هرکدام به یک اندازه ارث می­برند. به طور مثال زمانی که متوفی پدر و مادر داشته باشد، سهم الارث هرکدام به اندازه یک ششم است و در این مورد خاص ارث زن نصف ارث مرد نمی­باشد.

۲) در مواردی معمول که سهم الارث زن کمتر از مرد است، مانند دختر از پسر کمتر ارث می­برد.

۳) در مواردی خاص سهم الارث زن از مرد بیشتر است. مثلا تنها وراث متوفی، پدر و دختر وی هستند که در این صورت سهم الارث پدر یک ششم ولی دختر سهم بیشتری از ارث می­برد. موردی دیگر این که تمام فرزندان متوفی قبل از مرگ وی فوت کرده اند و متوفی دارای نوه باشد، نوه دختری سهم الارث دختر و نوه پسری سهم الارث پسر را می­برند. یعنی اگر نوه دختری پسر و نوه پسری دختر داشته باشد، سهم الارث دختر بیشتر است.

نصف بودن ارث زن برابر ارث مرد یک عبارت کلی در قانون مدنی و احکام اسلامی است زیرا همانطور که ملاحضه کردید در برخی موارد ارث زنان و مردان باهم یکسان است و در برخی موارد زنان بیشتر از مردان ارث می­برند.

بدون ديگاه

ارسال نظر