a

اینستاگرام

واتس اپ

8:00 - 20:00

ساعات کار ما شنبه - چهارشنبه

975.789.098

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

واتس اپ

جستجو
منو
 

بررسی مفهوم کلی انحصار وراثت

وکالت نیوز > مقالات حقوقی  > انحصار وراثت  > بررسی مفهوم کلی انحصار وراثت

بررسی مفهوم کلی انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت

بررسی مفهوم کلی انحصار وراثت موضوعی است که می‌خواهیم در این مقاله به طور کامل به آن پرداخته و در نهایت آن را تشریح کنیم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

مفهوم کلی انحصار وراثت:

این واژه به این صورت معنا می‌شود که: فرد فوت شده تعدادی وارث دارد که آن‌ها سهم مشخصی از ارث دارند.

طبق قانون وارثان حق دارند بعد از فوت فرد سهم خود را از ارثیه به مقدار مشخصی که قانون تعیین کرده است بردارند و بین خود تقسیم کنند. افراد برای گرفتن حق ارث خود وهم چنین تایید گواهی وراثت، به شورای حل اختلاف مراجعه کنند. قبل از طی کردن مراحل قانونی باید به این نکته توجه داشت که برای درج این درخواست وراث باید به شورای حل اخلاف محلی یعنی آخرین مکانی که فرد فوت شده در آن‌جا سکونت داشته است مراجعه کنند. در این بین باید به این نکته نیز توجه کرد که مکان فوت فرد و یا مکان اموال او مهم نیست شاید فردی در شهری که سکونت داشته است فوت نکرده باشد لذا توجه به این نکته که آخرین مکان زندگی فرد فوت شده کجا بوده است اهمیت دارد.

گواهی انحصار وراثت

برای گواهی انحصار وراثت چه مدارکی نیاز است؟

  • اصل گواهی فوت و کپی از گواهی.
  • نام و اسامی تمامی کسانی که از فرد فوت‌شده ارث می‌برند باید در برگه استشهادیه‌ای که از طرف شورای حل اختلاف به متقاضیان ارائه‌شده است ذکر شود و دو نفر شاهد که هم وراث و هم فرد فوت‌شده را می‌شناسند در دفترخانه مورد تائید قرار بگیرد.
  • وراث موظف‌اند بعد از فوت شخصی که از آن ارث می‌برند، لیست کاملی از تمام اموال و دارایی‌‌های فرد فوت‌شده که این دارایی می‌تواند پول ملک ماشین و… باشد را به اداره دارایی که فرد فوت‌شده در آن‌جا سکونت داشته ارائه کنند و رسید را از آن‌جا دریافت کنند.

بخشی دیگر از مدارک:

  • فردی که از ارث سهم می‌برد باید علاوه بر اصل شناسنامه خود کپی آن و اصل و کپی سایر وراث را نیز تهیه کند و به شورای حل اخلاف بدهد
  • اگر موت وفی همسر دائمی داشته باشد، باید اصل و کپی عقدنامه در هنگام مراجعه به شورای حل اختلاف به همراه باشد.
  • پس از آماده‌سازی مدارک، وراث باید به شورای حل اختلاف آخرین مکان زندگی موت وفی مراجعه کنند و درخواست گواهی انحصار وراثت را به همراه مدارک تنظیم‌شده همراه خود به شورای حل اختلاف ببرد. درخواست تقاضا کننده موردبررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تکمیل بودن تمام اطلاعات، گواهی خواسته‌شده در یکی از روزنامه‌های پرتیراژ منتشر می‌شود.

به یاد داشته باشید داشتن مدارک گفته شده بسیار مهم است.

  • اگر به مدت یک ماه هیچ فردی غیر از وراثی که نام آن‌ها در برگه درخواست گواهی معرفی‌شده، ادعای سهم‌الارث نداشت، قاضی گواهی را با تعیین سهم هر وراث صادر خواهد کرد.
  • اگر فرد جدیدی در طی مدت زمان مشخصی ادعا نمود که جزو افرادی است که از ارث سهم می‌برد اما نامی از او در برگه درخواست گواهی درج نشده باشد، باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند تا صحت ادعای او مشخص شود و بعد از بررسی‌های مربوطه در صورت نیاز گواهی دوباره صادر شود.

 

 

بدون ديگاه

ارسال نظر