a

اینستاگرام

واتس اپ

8:00 - 20:00

ساعات کار ما شنبه - چهارشنبه

975.789.098

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

واتس اپ

جستجو
منو
 

ارث موتفی: ایا امکان مطالبه نفقه و مهریه از ارث شوهر فوت شده وجود دارد؟

وکالت نیوز > مقالات حقوقی  > خانواده  > مهریه  > ارث موتفی: ایا امکان مطالبه نفقه و مهریه از ارث شوهر فوت شده وجود دارد؟

ارث موتفی: ایا امکان مطالبه نفقه و مهریه از ارث شوهر فوت شده وجود دارد؟

پرداخت نفقه زن

ارث موتفی: آیا امکان مطالبه نفقه و مهریه از ارث شوهر فوت شده وجود دارد؟ این پرسشی بسیار مهم و اساسی در زندگی زناشوئی به شمار می‌رود.

ایا امکان مطالبه نفقه و مهریه از ارث شوهر فوت شده وجود دارد؟

وقتی مردی حیاتش به پایان می‌رسد، میراث او به وراث می‌رسد و بین آن‌ها قسمت می‌شود. یعنی اگر متوفی، فرزند یا فرزندانی داشته باشد، ارثی که به همسرش می‌رسد یک هشتم خواهد بود و اگر او اولادی نداشته باشد، در این صورت به زن یک چهارم ارث می‌رسد.

سهم وراث و تعداد آن‌ها را گواهی انحصار وراثت مشخص می‌کند اما قبل از زمانی که ارث متوفی قسمت شود، کلیه دیون او که شامل قرض، وام، بدهی‌های وی می‌باشد از دارایی او کسر می‌شود.

دریافت نفقه زن

دریافت نفقه زن

اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا زن متوفی امکان این را دارد که ارث یا نفقه خود را قبل از تقسیم ارث، درخواست کند؟

پرداخت مهریه از ماترک متوفی

ماترک یا ترکه متوفی به معنی اموالی است که از متوفی به جا می‌ماند. پرداخت مهریه از ماترک متوفی در صورتی که زن مهریه خود را دریافت نکرده یا نبخشیده باشد، می‌تواند آن را دریافت کند.

در نتیجه امکان  مطالبه مهریه از ارث شوهر فوت شده ، وجود دارد.

برای انجام این کار زن می‌تواند بعد از فوت همسرش، دادخواستی در جهت مطالبه مهریه از ارث را در دفاتر خدمات قضایی مبنی بر مطالبه مهریه بدهد.

مقدار مهریه زوجه با توجه به نرخ روز حساب شده و پرداخت می‌شود.

نرخ روز هم طبق شاخص بانک مرکزی محاسبه و تعیین می‌شود.

مثلا اگر شخصی در سال ۹۶ فوت کرده باشد و فرض کنید که مهریه همسر او در سال ۱۳۵۰، ۲۰ هزار تومان بوده است. در این وضعیت برای پرداخت مهریه زن، ابتدا ارزش این ۲۰ هزار تومان به نرخ مصوب بانک مرکزی با همان نسبت به زمان حال مشخص می‌شود و به قیمت سال ۹۶ پرداخت خواهد شد.

پرداخت نفقه زن

نکته مهم : دیگری وجود دارد که اگر زن فوت کند و همسر او زنده باشد، فرزندان او می‌توانند مهریه مادر را با دادخواست مطالبه مهریه زن درخواست کنند.

مطالبه مهریه از ارث زوجه کسر نمی‌شود. این موضوع هم یکی از دانستنی‌های مهم ارث موتفی است.

مطالبه نفقه از ماترک همسر متوفی

اگر ثابت شود که مرد در زمان زندگی، نفقه زن را پرداخت نکرده است، زوجه برای مطالبه نفقه از ماترک شوهر فوت شده می‌تواند اقدام کند و نفقه قابل وصول و دریافت می‌باشد اما اگر زوجه در زمان حیات متوفی با وی زندگی کرده است و غذا، پوشاک و مسکن برای او فراهم شده بود، نفقه قابل وصول و دریافت نمی‌باشد.

 

بدون ديگاه

ارسال نظر