a

اینستاگرام

واتس اپ

8:00 - 20:00

ساعات کار ما شنبه - چهارشنبه

975.789.098

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

واتس اپ

جستجو
منو
 

محاسبه سهم الارث مادر چگونه انجام می‌شود؟

وکالت نیوز > مقالات حقوقی  > انحصار وراثت  > ارث  > محاسبه سهم الارث مادر چگونه انجام می‌شود؟

محاسبه سهم الارث مادر چگونه انجام می‌شود؟

محاسبه سهم الارث مادر

محاسبه سهم الارث مادر  چگونه انجام می‌شود؟ شاید این پرسشی اساسی برای برخی از خانواده‌ها باشد و بخواهند در این مورد اطلاعاتی داشته باشند. ما در این مقاله این موضوع را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

مقدمه

مرگ یک شخص باعث می‌شود دارایی‌های وی به اشخاص دیگری انتقال یابد. این چنین انتقالی را در علم حقوق، ارث خوانده و افرادی که به آن‌ها ارث می‌رسد را اصطلاحا وراث می‌خوانند. در این مطلب قصد داریم راجع به محاسبه سهم الارث مادر صحبت کنیم.

وجود رابطه نسبی برای به ارث رسیدن دارایی شرط است.

 

طبقات ارثی را بهتر بشناسیم.

معمولا افرادی را که به آن‌ها ارث می‌رسد در چند طبقه جای می‌دهند.

  • طبقه اول شامل پدر و مادر و فرزندان هستند.
  • طبقه دوم شامل: جد، جده، خواهر، برادر و اولاد هر یک از آن‌ها می‌باشند.
  • طبقه سوم شامل: عمو، دایی، عمه، خاله و فرزندان آن‌ها می‌باشد.

مواردی که به جز مادر دو وارث دیگر هم حضور دارند؟

  • در صورتی که فرد فوت شده، پدر و مادر و یک پسر دارد، به پدر و مادر به طوری مساوی به هر کدام یک ششم از ارث و مابقی ارث به پسر فرد فوت شده می‌رسد.
  • در صورتی که فرد فوت شده، پدر و مادر داشته باشد و یک دختر نیز فرزند او باشد، پدر و مادر به میزان یک ششم و به دختر دو سوم از ارث می‌رسد.

و مواردی چون:

  • در صورتی که فرد فوت شده، مادر و یک دختر و یک پسر داشته باشد، مادر به اندازه یک ششم و مابقی ارث بین پسر و دختر با نسبت ۲ به یک، قسمت می‌شود.
  • حالت دیگری که برای محاسبه سهم الارث مادر وجود دارد بدین صورت است که فرد فوت شده علاوه بر مادر، دو دختر نیز داشته باشد. در این صورت به مادر یک ششم از ارث و به هر کدام از دختران به میزان دو سوم از ارث تعلق خواهد گرفت.

تعیین وراث

برای تعیین وراث دانستن تعداد دقیق فرزندان و جنسیت آن‌ها شرط می‌باشد.

 

مواردی که فرد فوت شده به جز مادر سه وارث دیگر هم داشته باشد.

  • در مواردی که فرد فوت شده به جز مادر و پدر دارای یک فرزند پسر و یک فرزند دختر باشد، به پدر و مادر به میزان یک ششم از ارث به هرکدام می‌رسد. مابقی ارث نیز به نسبت دو به یک به پسر و دختر فرد متوفی تعلق می‌گیرد.
  • هنگامی که فرد فوت شده دارای پدر و مادر و دو فرزند پسر می‌باشد، در چنین حالتی، به پدر و مادر فرد متوفی یک ششم و مابقی ارث بین فرزندان پسر تقسیم می‌شود.

داشتن دو دختر:

  • حالتی که متوفی به جز پدر و مادر، دو فرزند دو دختر نیز دارد، در این گونه موارد به پدر و مادر به میزان یک ششم ارث و به دختران به میزان دو سوم ارث می‌رسد و بدین طریق محاسبه سهم الارث مادر صورت می‌گیرد.

بخشی دیگر از موارد:

  • در مواردی که متوفی به جز پدر و مادر دارای دختر و زوج می‌باشد، به پدر و مادر به میزان یک ششم از ارث به هرکدام تعلق می‌گیرد. به دختر متوفی یک دوم از ارث و به زوج متوفی یک چهارم از ارث تعلق می‌گیرد.
  • در صورتی که متوفی به جز پدر و مادر و زوجه، چندین دختر نیز دارد، میزان سهم الارث برای پدر و مادر به میزان ۴/۲۴، برای فرزندان دختر متوفی به میزان ۱۳/۲۴ و زوجه متوفی به میزان ۳/۲۴ خواهد بود.

موارد مهم :

  • در صورتی که متوفی به جز پدر و مادر دارای زوج و تعدادی دختر باشد، میزان سهم الارثی که به مادر و پدر تعلق می‌گیرد به طور مساوی ۲/۱۲ خواهد بود و به دختران ۵/۱۲ و به زوج ۳/۱۲ سهم الارث تعلق خواهد گرفت.
  • مواردی که فرد فوت شده به غیر از مادر و زوج دارای چندین دختر می‌باشد، مادر به میزان ۲/۱۲ و دختران به میزان ۷/۱۲ و زوج به میزان ۳/۱۲ حق الارث خواهند داشت.

وقوع قطعی مرگ برای تعیین وراث شرط اصل

وقوع قطعی مرگ برای تعیین وراث شرط اصلی می‌باشد.

 

چه شرایطی برای ارث وجود دارد؟

  • مرگ می‌بایست حتما رخ دهد.
  • شرایط نسبی حکم فرما باشد.

و:

  • در صورتی که مرگ به اثبات رسید، زمان دقیق مرگ به طور واضح مشخص باشد. تعیین زمان مرگ در محاسبه سهم الارث مادر زمانی اهمیت ویژه پیدا می‌کند که چندین نفر باهم فوت کرده باشند. در این گونه مواردی فردی که در هنگام فوت دیگری زنده بوده است، می‌تواند از شخص متوفی ارث ببرد.

اگر در هنگام فوت فردی معلوم و دیگری مجهول باشد، تکلیف ارث چه می‌شود؟

در مواردی که افراد از یکدیگر ارث می‌برند، اگر چنانچه فردی تاریخ فوت مجهول و دیگری تاریخ فوت معلوم داشته باشد، در این گونه موارد فردی که زمان فوت مجهولی دارد از فردی که زمان فوت معلومی دارد، ارث می‌برد.

اگر زمان فوت افراد نامشخص باشد تکلیف ارث را چگونه معین می‌کنند؟

اگر تعدادی از افرادی که از یکدیگر ارث می‌برند فوت کنند و زمان فوت هیچ یک مشخص نباشد، تمامی افراد از یکدیگر ارث خواهند برد. این گونه موارد بیشتر در هنگام ریزش آوار یا غرق شدن اتفاق می‌افتد.

اگر چنانچه زمان فوت دو نفر نامشخص باشد، قانون چگونه ارث را تعیین می‌کند؟

در این گونه موارد افراد از یکدیگر ارث نمی برند.

تعریف شرایط نسبی

برای محاسبه سهم الارث مادر و یا به طور کلی برای تعیین این که چه کسانی از یکدیگر ارث می‌برند، باید شرایط نسبی وجود داشته باشد اما این شرایط چیست؟ در واقع عاملی که باعث می‌شود افراد وارث یکدیگر شوند، رابطه نسبی آن‌ها با یکدیگر می‌باشد. بنابراین تنها افرادی که رابطه نسبی دارند از یکدیگر ارث می‌برند.

 

تعیین زمان فوت برای تعیین وراث اهمیت دارد.

بدون ديگاه

ارسال نظر