a

اینستاگرام

واتس اپ

8:00 - 20:00

ساعات کار ما شنبه - چهارشنبه

975.789.098

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

واتس اپ

جستجو
منو
 

آشنایی با موانع تقسیم ارث در قانون

وکالت نیوز > دسته‌بندی نشده  > آشنایی با موانع تقسیم ارث در قانون

آشنایی با موانع تقسیم ارث در قانون

تقسیم ارث

آشنایی با موانع تقسیم ارث در قانون یکی از موارد ضروری و با اهمیت است که بهتر است هر فرد از آن اطلاعاتی جامع داشته باشد.

مطابق با قوانین مدنی و احکام فقهی موجود در کشور، مسئله‌ی ارث و میراث از جمله اسباب تملک به شمار می رود و پس از این که شخصی فوت می کند اموال وی میان ورثه تقسیم می گردد. آشنایی با موانع ارث در قانون و همچنین شرایطی که در مواقع مختلف برای آن پیش بینی شده است باعث می شود تا در هنگام تقسیم ارث با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرد از این رو توصیه می‌ کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

یکی دیگر از قوانین مهم:

یکی از قوانین پایه در زمینه تقسیم ارث و سهم الارث هر یک از وراث، قانون مدنی می باشد که موانع پیش بینی شده برای ارث در آن تا حد زیادی مشابه با موانع پیش بینی شده در احکام فقهی است. بر اساس این قانون در صورت وجود شرایطی که از آن ها به عنوان موانع ارث در قانون یاد می شود و در ادامه به آن پرداخته می شود، ورثه دیگر از اموال به جا مانده فرد متوفی چیزی به ارث نمی‌برد.

موانع ارث در قانون مدنی

قتل متوفی
بر اساس ۸۸۰ قانون مدنی در صورتی که ورثه مورث خود را به صورت های مختلفی اعم از بالمباشره، بالتسبیب، منفرد و یا با شرکت دیگری به قتل برساند از ارث محروم خواهد ماند‌

  •  کفر

در ماده ۸۸۱ قانون مدنی ذکر شده است که کافر از فرد مسلمان ارث نمی برد. مطابق با این قانون اگر‌ در میان وراث فرد متوفی هم ورثه کافر و هم مسلمان وجود داشته باشد، تنها ورثه مسلمان بدون در نظر گرفتن درجه و طبقه از اموال فرد متوفی ارث خواهد داشت.

  •  لعان

مطابق ماده ۸۸۴ قانون مدنی در صورتی که پدر به همسر خود تهمت زنا بزند و نسبت فرزندی خود را انکار کند، رابطه توارث میان وی، فرزند و زن از بین می رود در این صورت فرزند تنها از خویشاوندان مادری خود ارث می برد.

  •  جنین

مطابق با ماده ۸۷۸ قانون مدنی، چنانچه در زمان فوت فرد متوفی، جنینی وجود داشته باشد که به دنیا آمدن آن در آینده بتواند در تقسیم ارث موثر باشد، فرآیند تقسیم ارث متوقف می شود تا وضعیت جنین مشخص گردد.

غایب مفقود الاثر
مطابق قانون ۸۷۹ قانون مدنی چنانچه ورثه ای غایب مفقود الاثر باشد، سهم وی کنار گذاشته می شود تا وضعیت او روشن شود.

 

بدون ديگاه

ارسال نظر