a

اینستاگرام

واتس اپ

8:00 - 20:00

ساعات کار ما شنبه - چهارشنبه

975.789.098

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

واتس اپ

جستجو
منو
 

تقسیم ارث بین زن و مرد

وکالت نیوز > مقالات حقوقی  > انحصار وراثت  > ارث  > تقسیم ارث بین زن و مرد

تقسیم ارث بین زن و مرد

تقسیم ارث

 

قوانین تقسیم ارث بین زن و مرد

 

از آنجایی که در قانون و شرع جایگاهی برای ارث وجود دارد به همین خاطر در این قسمت به بررسی شرایط ارث و موانع آن می پردازیم.یکی از بخش های مهم مربوط به ارث مسئله، ارث همسر می باشد که شرایط مخصوص به خود را در قوانین دارد.

در مورد مبحث ارث، طبقات مختلفی وجود دارد که هر طبقه نیز قانون مخصوص به خود را دارند که هر یک از ورثه ها در این توافقات با شرایط مخصوص به خود قرار می‌گیرند .همسر به عنوان وارث  در کنار همه طبقات قرار می گیرد. ارث همسر و دیگر ورثه ها هیچ تداخلی باهم ندارند و باعث زایل شدن حق دیگری نمیشوند.

 

میزان سهم الارث زن و مرد چقدر است؟

۱_ طبق ماده ۹۴۰ قانون مدنی زمانی حق ارث برای زن و مرد وجود دارد که ازدواج دائمی برای آنها ثبت شده باشد .در صورت وجود عقد موقت این قانون برای رابطه آن ها صدق نمی‌کند.

 

۲_ برای وجود حق ارث برای زن و مرد هیچ کدام از آنها نباید دارای شرایطی باشند که انها را از ارث محروم کرده باشد.

عواملی که مانع از به ارث بردن می‌شود به شرح زیر است :

*کفر وارث: یعنی وارث فردی که مسلمان است، نباید کافر باشد.

*قتل عمدی مورث توسط وارث: به این صورت که اگر مرد زن آیا زن مرد را به قتل رسانده باشد فردی که قاتل است از ارث محروم می شود.

* گفتیم که در مسئله تقسیم ارث، طبقاتی وجود دارد طبقات بالاتر که شامل خویشاوندان نزدیک می باشند برای ارث نسبت به طبقات پایین تر حق تقدم دارند. برای مثال اگر زن فوت کرده باشد و فرزندی نداشته باشد ،یک دوم اموال او به مرد به ارث می‌رسد اما اگر فرزندی داشته باشد یک چهارم اموال زن به مرد به ارث می رسد .

حال اگر مرد فوت کرده باشد و فرزندی نداشته باشد یک چهارم اموال او به زن میرسد و اگر فرزندی داشته باشد یک هشتم اموال به زن میرسد.

اگر مرد دارای چند همسر باشد تقسیم ارث یک چهارم و یک هشتم بین همسران به طور مساوی تقسیم می شود.

برای مثال مردی را تصور کنید که فوت کرده است و دو همسر دائمی و دو فرزند دارد اگر مجموع اموال مرد ۳۲ میلیون تومان باشد یک هشتم اموال که چهار میلیون تومان است بین همسران به طور مساوی تقسیم می شود.

 

 

۳_ می دانیم در اثر طلاق رابطه زوجیت از بین می‌رود پس به طبع آن هیچ حق ارثی وجود ندارد .اما یک استثنا با عنوان طلاق رجعی وجود دارد به این صورت که وقتی زن و مردی طلاق میگیرند تا سه ماه اول پس از طلاق مرد میتواند به زن باز گردد و مجدداً رابطه زن و شوهری خود را شکل دهند که به این دوره سه ماه عده می‌گویند. پس طبق ماده ۹۴۳ قانون مدنی اگر در دوران عده ای طلاق رجعی هر یک از زن و شوهر بمیرند از یکدیگر ارث می برند.

۴_ اگر شوهر بیمار شود و زن خود را طلاق دهد و در یک سال پس از بیماری به علت بیماری بمیرد و زن در طول یکسال ازدواج نکرده باشد طبق ماده ۹۴۴ قانون مدنی زن از مرد ارث می برد و نوع طلاق هم مهم نیست.

 

۵_ طبق ماده ۹۴۵ قانون مدنی اگر مردی بیمار باشد زنی را به عقد خود درآورد و قبل از رابطه زناشویی به علت همان بیماری بمیرد زن ارثی از او نمی برد.

۶_ در این مورد ابتدا به بررسی دو کلمه منقول و غیرمنقول می پردازیم .

اموال منقول: اموال است که بدون آسیب به زمین قابل جابجایی می باشند. مانند اتومبیل. اموال غیر منقول: اموالی که قابل جابجایی نمی باشند و یا انتقال آنها موجب خرابی میشود مانند خانه .

طبق ماده ۹۴۶  زمانی که مرد فوت می‌کند در صورتی که مرد فرزند داشته باشد زن یک هشتم اموال منقول و یک هشتم از اموال غیر منقول را به ارث می برد و اگر فرزند نداشته باشد یک چهارم را به ارث می برد . اما مرد کلیه اموال را در صورت فوت همسر به ارث می برد .طبق ماده ۹۴۸ برای جلوگیری از ضایع شدن حق زن اگر ورثه از دادن قیمت انواع غیرمنقول خودداری کنند زن میتواند این حق خود را از اموال به دست آورد.

۷_  در تقسیم ارث زمانی مرد تنها وارث زن باشد تمامی اموال به او می‌رسد .اما اگر زن تنها وارث مرد باشد یک چهارم اموال به زن رسیده و طبق ماده ۸۶۶ قانون مدنی  بقیه اموال متعلق به حکومت می باشد.

 

بدون ديگاه

ارسال نظر