a

اینستاگرام

واتس اپ

8:00 - 20:00

ساعات کار ما شنبه - چهارشنبه

975.789.098

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

واتس اپ

جستجو
منو
 

طرح دعوای مطالبه سهم الارث

وکالت نیوز > مقالات حقوقی  > انحصار وراثت  > ارث  > طرح دعوای مطالبه سهم الارث

طرح دعوای مطالبه سهم الارث

ارث یا ترکه کلیه اموال و دارایی های متوفی

طرح دعوای مطالبه سهم الارث شاید برای بسیاری از افراد پیش بیاید، به همین علت تصمیم گرفتیم در این مقاله این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

طرح دعوای مطالبه سهم الارث

ارث یا ترکه کلیه اموال و دارایی های متوفی است که بعد از پرداخت دیون وی بین وراث تقسیم می­‌شود.

طبق قانون تا زمانی که بدهی های متوفی پرداخت نشده است، امکان تقسیم سهم الارث وجود ندارد و وراث در وهله اول باید اقدام به تسویه مطالبات مورث کنند. همچنین مورث در زمان زنده بودن خود می­تواند طبق وصیت اولاد خود را به اندازه یک سوم از ارث محروم کند. هریک از وراث برای تعیین میزان سهم خود از اموال متوفی می­توانند دعوای مطالبه سهم الارث را مطرح کنند. دادگاه هم این موضوع را بررسی کرده و میزان سهم الارث هریک از وراث را مطابق قانون تعیین می­کند. باتوجه به این که مورث در زمان زنده بودن خود سهم الارث وراث خود را تعیین نکرده یا تقسیم ارث به درستی انجام نشده است، دعوای مطالبه سهم ورثه از اموال متوفی مطرح می­شود.

 

مدارک لازم جهت طرح دعوای مطالبه سهم الارث ورثه

اخذ-گواهی-انحصار-وراثت

اخذ گواهی انحصار وراثت جزو مدارک اصلی طرح دعوای مطالبه سهم الارث محسوب می­شود.

اموال غیر منقول متوفی صرفا از سوی وراث مورد مطالبه قرار نمی­گیرد و افرادی که چنین دعوایی را مطرح می­کنند، خواهان تعیین تکلیف تمام دارایی های متوفی اعم از اموال منقول و غیر منقول هستند. باتوجه به این که اموال متوفی بین وراث مشترک است، هریک از آن­ها تمایل دارند که سهم الارث خود را مشخص و جدا کنند. باتوجه به اختلافات بالای تقسیم ارث در بین وراث، بهترین راه برای حل این مشکل طرح دعوای مطالبه ارث است و مراجع قضایی به بهترین شکل ممکن سهم هریک از ورثه را مشخص می­کنند.

مثال:

به طور مثال یکی از دارایی های متوفی، شرکت تجاری است و همه وراث در این مال شریک هستند. برای تقسیم شرکت باید تمام وراث یا شرکا در دعوا قرار گیرند، زیرا هر نوع تصمیمی که دادگاه بگیرد، در حق و حقوق تمام وراث تاثیرگذار خواهد بود. پس به این ترتیب تمام وراث باید در دعوا حضور پیدا کنند تا حقی از آن­ها ضایع نشود. برای طرح دعوا لازم نیست وراث مشترکا درخواست خود را ارائه کنند و هریک از وراث می­توانند جداگانه دادخواست خود را تقدیم دادگاه کنند.

مادۀ ۳۰۰ قانون:

ماده ۳۰۰ قانون مدنی نکته مهمی را درباره سهم الارث مطرح می­کند که طبق این ماده اگر هر یک از وراث نسبت به مورث بدهی داشته باشند، بعد از فوت مورث دین افراد نسبت به سهم الارث ساقط خواهد شد. به عبارت بهتر اگر فرزندی دینی نسبت به پدر خود داشته باشد، بعد از فوت پدر این دین شامل سهم الارث وی نخواهد شد.

جهت طرح دعوای مطالبه سهم الارث یکسری مدارک لازم و ضروری است که شامل این موارد است:

* تصویر مصدق گواهی انحصار وراثت

*تصویر مصدق تقسیم نامه ارث

* ارائه مدارک شناسایی جهت احراز هویت مانند کارت ملی و شناسنامه و سپس پرداخت هزینه دادرسی

در اینجا منظور از تصویر مصدق یعنی اصل تصاویر گواهی باید نشان داده شوند، کپی این اسناد مورد قبول دادگاه نمی­باشد.

 

 

بدون ديگاه

ارسال نظر