a

اینستاگرام

واتس اپ

8:00 - 20:00

ساعات کار ما شنبه - چهارشنبه

975.789.098

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

واتس اپ

جستجو
منو
 

مدارک و شرایط لازم برای تغییر نام

وکالت نیوز > مقالات حقوقی  > ثبت احوال  > تغییر نام و نام خانوادگی  > مدارک و شرایط لازم برای تغییر نام

مدارک و شرایط لازم برای تغییر نام

تغییر نام و نام خانوادگی

مدارک و شرایط لازم برای تغییر نام موضوعی است که برای بسیاری از افرادی که تمایل به تغییر نام دارند مهم و لازم است.

مقدمه

همانطور که مطلع هستید یکی از مهم­ترین وظایفی که والدین در قبال فرزند بر عهده دارند، انتخاب نام مناسب برای آن­ها می­باشد. افراد مجاز به انتخاب هر نامی هستند، مگر نام­ هایی که ممنوعیت انتخاب آن­ها در قانون تصریح شده باشد.

در بسیاری از موارد پیش آمده که برخی از افراد به علت راضی نبودن از نامشان اقدام به تغییر آن از طریق مراجعه به ثبت احوال و محل صدور شناسنامه می­فرمایند؛ چنانچه سازمان ثبت احوال با درخواست تغیر اسم موافقت نکرد با مراجعه به مراجع قضایی و ثبت درخواست حکم به نفع شما و مبتنی بر محکومیت ثبت احوال صادر خواهد شد. لازم به ذکر است که هر کس فقط یکبار می­تواند نسبت به تغییر اسم خود اقدام نماید. نام افراد بخشی از فرهنگ جامعه را نشان می‌دهد.

در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی مراحل و شرایط مورد نیاز در خصوص تغییر نام بپردازیم.

 

مدارک مورد نیاز جهت تغییر اسم و نحوه مراجعه به مراجع مربوط

برای ثبت درخواست تغییر اسم با مراجعه به ثبت احوال در ساعات اداری و ارائه اصل شناسنامه و دو برگ تصویر آن به همراه اصل کارت ملی، اقدام به پر کردن فرم شماره پنج (فرم تغییر نام) کرده و با پرداخت هزینه در نظر گرفته شده درخواست خود را اعلام فرمایید.

تنظیم و تسلیم:

به این صورت که تنظیم و تسلیم درخواست تغییر در نام خانوادگی در غیر از محل صدور شناسنامه بلامانع است که در این گونه موارد پس از پذیرش درخواست و ارسال آن به اداره ذیربط محل صدور شناسنامه و ارائه طرح در هیئت حل اختلاف، اقدام لازم معمول و نتیجه جهت اطلاع متقاضی به اداره ارسال کننده اعلام خواهد شد. باتوجه به اینکه تغییر در نام خانوادگی زیر نظر هیئت حل اختلاف می­باشد بنابراین تغییر موکول برعهده این سازمان خواهد بود. در نهایت پس از صدور ابلاغیه موافقت هیئت، نسبت به اقدام تغییر اسم و رویت شدن متقاضی این مهم صورت می­پذیرد.

لازم است به اطلاعتان برسانیم که در صورت نبود مدارک ذکر شده می­توانید از طریق ارائه استماع شهادت شهود و تحقیقات محلی اقدام فرمایید.

تغییر نام و نام خانودگی در اداره ثبت احوال

شرایط لازم برای تغییر نام

  • اشخاص بالای ۱۸ سال
  • افراد زیر ۱۸ سال به شرط داشتن حکم رشد
  • ارائه شناسنامه پدر یا جد قانونی برای افراد زیر هجده سال
  • ارائه مدارک مستند از سوی قیم و سرپرست قانونی

 

 

 

بدون ديگاه

ارسال نظر