a

اینستاگرام

واتس اپ

8:00 - 20:00

ساعات کار ما شنبه - چهارشنبه

975.789.098

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

واتس اپ

جستجو
منو
 

مال مشاع یا موروثی و فرایند عملی فروش

وکالت نیوز > مشاوره حقوقی  > مال مشاع یا موروثی و فرایند عملی فروش

مال مشاع یا موروثی و فرایند عملی فروش

مال مشاع

مال مشاع یا موروثی و فرایند عملی فروش آن شکلی قانونی داشته و از قوانینی خاص پیروی می‌کند. بهتر است اگر شما هم در این زمینه با چالشی رو به رو هستید حتماً این مطلب را تا آخر بخوانید.

 

فرآیند عملی فروش مال مشاع و یا موروثی

در بسیاری از موارد ممکن است مال مشاع در میان چند شریک یا افراد یک خانواده وجود داشته باشد. آیا در چنین شرایطی می‌تواند یکی از افراد اقدام به گرفتن سهم خود کند؟ آیا این امکان بدون رضایت نفرات دیگر قابل رسیدگی و پیگیری است؟

ما در این مقاله سعی داریم به بررسی  این موضوع پرداخته و آن را تشریح کنیم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

درخواست سهم از مال مشاع

اگر شخصی در مال مشاعی که در شراکت یا وراثت وجود دارد سهمی داشته باشد می‌تواند آن را درخواست کند و این موضوع بر خلاف تصور بسیاری از افراد قابل بررسی و دادخواهی است.  اگر ملک مشاعی موضوع درگیری و اختلاف باشد شخص باید به عنوان اولین قدم به دنبال اخذ گواهی حصر وراثت از سمت شورای حل اختلاف برود.

مرحلۀ دوم:

در مرحلۀ دوم بعد از دریافت آن از شورای مربوطه باید اصل سند یا کپی، ملک مشاع را با تمامی مطالب مربوط به آن اعم از : آدرس دقیق ثبتی و پلاک به ادارۀ ثبت ببرد. در چنین شرایطی معمولاً اداراۀ ثبت برگه‌ها و فرم‌های خاصی را برای شما تدارک می‌بیند که با پر کردن آن‌ها شما می‌توانید صدور گواهی عدم قابلیت افراز ملک را از ادارۀ ثبت درخواست کنید.

بخش آخر:

با این کار زمان بررسی از ملک و درخواست شما به وسیلۀ ادارۀ پست و سیستم‌های این چنینی به دیگر شریک‌های ملک ابلاغ می‌شود. بعد از این قدم نوبت به پیگیری‌های مربوط به استعلامات از شهرداری می‌رسد. این کار برای بررسی در مورد قابلیت داشتن تقسیم و افراز ملک از مراحل ضروری کار به شمار می‌رود.

تکمیل مدارک بعد از رسیدگی به پرونده موجب تسلیم آن به کارشناسان قیمت گذاری اجرای احکام می‌شود.

تکمیل مدارک بعد از رسیدگی به پرونده موجب تسلیم آن به کارشناسان قیمت گذاری اجرای احکام می‌شود.

تکمیل اسناد مربوطه و ابلاغ

بعد از انجام مراحل گفته شده فرد مسئول در زمینۀ ثبت اسناد و املاک در آخر گواهی عدم قابلیت افراز پلاک ثبتی را صادر و امضای آن را از رئیس این بخش می‌گیرد. بعد از انجام این مراحل یک نسخۀ کامل از آن برای شما و تعدادی دیگر برای دیگر شرکا از طریق پست سفارشی ارسال می‌شود. البته با هزینۀ شما. در این مرحله دیگر شرکا می‌توانند تا ۱۰ روز در مورد مال مشاع  شکایات خود را تنظیم کرده و به دادگاه یا شورای حل اختلاف ببرند.

مرحلۀ نهایی:

بعد از نهایی شدن تمامی این مراحل فرد مورد نظر می‌تواند با در دست داشتن گواهی اصلی صادر شده و اخذ گواهی قطعیت تصمیم واحد ثبتی  به یکی از دفاتر قانونی  مربوطه رفته و دادخواستی برای فروش مال مورد نظر ارائه دهد.

دستور فروش

بعد از رسیدگی‌های اداری این روند دادگاه وقت مشخصی برای دعوت دیگر شریک‌ها تعیین می‌کند. و در آن زمان دستور فروش ملک را علنی کرده و از دیگر افراد هم می‌خواهد به دستور داده شده احترام بگذارند.

بعد از این جلسه و حتمی بودن این حکم متقاضی اصلی می‌تواند روند پرونده را اجرایی کرده و دادورز مربوطه در این روند باید در اسرع وقت برای تعیین قیمت روز ملک اقدام نماید.

 پرداخت سهم اجرای احکام

در این راستا بعد از تمام شدن و واریز هزینه‌های کارشناسی بررسی قیمت مال مشاع (ملک) به کارشناسان رسمی دادگستری در رشته‌های مربوطه تسلیم می‌شود. اگر چنانچه دیگر افراد به قیمت کارشناسی شده اعتراض دارند، دادورز اقدام به مزایده گذاشتن ملک می‌کند. و این کار را از طریق اجرای احکام پیگیری کرده و روز مزایده را به دیگر شریک‌ها و فرد مورد نظر ابلاغ می‌کند.

۵ روز مهلت:

افرادی که آگهی‌های مورد نظر را دیده اند می‌توانند تنها تا ۵ روز  از شروع مزایده از ملک دیدن کرده و تمایل خود را به آن اعلام کنند. در نهایت روز مزایده ملک به بیشترین قیمت اعلام شده فروخته شده و ۱۰ درصد مبلغ در روز نخست به صورت نقد پرداخت می‌شود. مبلغ کلی باید طی یک ماه به طور کامل تسویه شود. البته این مبلغ به حساب اجرای احکام واریز و بعد از کسر سهم‌های (اجرای احکام) و شخص شاکی مابقی به حساب دیگر اعضا واریز می‌شود.

بدون ديگاه

ارسال نظر